Arabela po americku aneb Mýty mezi námi

název knihyMýty: láska jako z pohádky

nakladatelstvíCrew ve spolupráci s nakl. Netopejr

isbn vydání978-80-7449-168-9

Když Bill Willingham stvořil svou sérii Mýty, neměl zcela jistě tušení, jaký hit a stálici komiksového nebe pouští do světa. Přitom nápad není zas tak originální - pohádkoví hrdinové musí z důvodu smrtelného ohrožení opustit svůj svět a prchnout do toho našeho. O to originálnější je ale celkové pojetí Willinghamova světa.

Mýty. Tak si pohádkové bytosti v exilu říkají. Z jejich země je vytlačil Nepřítel a jen díky nejmocnějším mágům ze svých řad se jim podařilo uprchnout do našeho světa. Jedna z nejzábavnějších komiksových řad se konečně dočkala i v českém znění třetího dílu. S vydáváním to totiž není tak slavné - nakladatelství Netopejr vydalo první díl v roce 2008, o rok později následoval druhý. A pak ticho po pěšině. Až letos se slibem dvou knih do roka přichází Crew.

Po čtyřech letech zpátky v Mýtově

A je to tak dobře, protože Mýty byly na nejlepší cestě do zapomnění a nic by jim nepomohlo, protože čtyřletý interval je horší, než jejich mytický Nepřítel. Změnil se i překladatel, nyní se o komiks stará namísto Viktora Janiše Ludovít Plata.

Co nás tedy čeká? Ukazuje se, že Mýty jsou v Americe už pěknou řádku let. Důkaz nalezneme v prvním krátkém příběhu o Jackovi (který za mlada vylezl po stonku fazole k obrovi) za americké občanské války. Právě tady se ukazuje, jak obratným vypravěčem Willingham je. Nejenže představuje Jacka jako pěkného parchanta, ale s bravurou přimíchá do příběhu hned další dvě pohádky a návdavkem přidá veselou zombie show. Jde o skvělý úvodní příběh, který lze doporučit i těm, kteří před lety Mýty nepotkali.

Co už se stalo…

To už se ale nedá říci o hlavní epizodě, která přímo navazuje na události předchozích dílů, které si musíme shrnout (po všech těch letech). V prvním díle se výše zmiňovaný Jack snažil z poměrně sobeckých důvodů přesvědčit ostatní Mýty, že někdo zabil Růženku. Na habaďůru se přišlo a Růženka byla poslána na Farmu. To je místo kdesi na americkém venkově, kde žijí všechna antropomorfní zvířata (znáte je - kocour v botách, prasátka ze slaměného domečku) a další ne-lidské Mýty.

Ukazuje se, že se tu kdosi snaží o převrat, který by měl dopad na celou utajenou komunitu. Nakonec je nebezpečí zažehnáno, ale údajná strůjkyně potíží a možná i mozek celé akce - Zlatovláska - uniká. Vlk (ten, co rozfoukal prasátkům domek), který teď slouží Mýtům jako šerif (může na sebe brát i lidskou podobu), ví, že s ní ještě budou starosti. Navíc ví i to, že další potíže ho čekají s jeho šéfovou Sněhurkou, do které je beznadějně zamilovaný, ale která je… tak trochu… jako hrouda sněhu.

Princové a princezny

Do všeho se i nadále míchá Krásný princ (o kterém už víme, že je to spletitá osobnost, která střídá princezny jako spodní prádlo) a Modrovous (který před útěkem patřil k těm zlým a o svatební noci vraždil své novomanželky - ale všeobecná exilová amnestie jej omilostnila).

Wolfi (jak se Vlkovi říká) a Sněhu (jak se říká Sněhurce) se ještě ani nezotavili ze zběsilé akce na Farmě a už jsou vystaveni magickému útoku, kvůli kterému se společně ocitají v americké divočině s totální amnézií a vrahem na krku. To všechno proto, že se ocitli na stopě nekalých rejdů Modrovousových (aneb jednou padouch, navždy padouch).

Jak vidno z předchozích řádků, o akci není v tomto dílu nouze, vyprávění je plné dějových zvratů i nečekaných odhalení, Willingham přidává další a další podrobnosti o svých postavách, které nelze nemilovat. Dokonce i záporné postavy si čtenář musí oblíbit (zejména když mají zlaté vlasy) a nudit se nebudete ani na jediné stránce. Mýty jsou znovu tady a nezbývá doufat, že další díl vyjde brzy. Mýty skutečně patří k tomu nejlepšímu, co u nás v komiksu vychází, a jejich návrat je jedna z nejlepších komiksových zpráv letoška.