Ani Superman není odolný vůči teroru velkých výbuchů

V komiksu se scenáristické hvězdy rodí poměrně rychle. Zatímco napsat román, který zaujme širokou veřejnost, trvá pár let (natož pak napsat druhý, kterým svou pozici nadějného spisovatele obhájíte), u komiksu máte poměrně rychlou odezvu. A jedním z největších talentů současnosti je Scott Snyder.

Od hororu k hororu a Supermanovi

Snydera jsme měli tu čest poznat u první knihy komiksu Americký upír, jejž tvořil spolu se Stephenem Kingem. Lepší začátek si snad nelze představit. Druhá kniha bez Kinga sice není tak dobrá, ale stále jde o příjemné čtení. Větší zářez ale přišel se Sovím tribunálem a Sovím městem, ve kterém Snyder přišel s batmanovským příběhem, na který fanoušci čekali dlouhá léta – s příběhem, který byl všemi hlasy přijat do kánonu netopýřího muže. A nedávno vyšel v BB/artu Snyderův Superman. Zopakuje senzaci?

Jakmile se někdo svěží, inteligentní a schopný na komiksové scéně objeví, je potřeba jej pořádně vyždímat. Podobným chrličem býval Frank Miller, ovšem jeho pero vyschlo, to, co předvádí v poslední době, je spíše béčková produkce. Ale chrlič jménem Scott Snyder je tu a má co říct k většině postav komiksového univerza (prozatím se spokojuje s DC). Je to logické. Od dětství střádáte vlastní příběhy a najednou dostanete příležitost podělit se o ně s ostatními – a tak to uděláte za každou cenu. I za cenu, že je rychle za sebou vychrlíte všechny... A právě tak zatím působí kariéra Scotta Snydera.

Nejnověji jej potkáte ve městě Metropolis, kde pod jeho taktovkou tančí Superman. Ano, ten chlápek v modrém trikotu, červenými spoďáry a pláštěnkou. Ten první a největší. A nejnudnější už ze samého principu. Dokáže mu Snyder spolu s populárním kreslířem Jimem Lee v sérii The New 52 vdechnout trochu života? Pojďme se podívat zblízka.

Teroristé i armáda

Začátek je akční – ostatně rychlé tempo je příběhu Superman nespoutaný vlastní – na zem padají družice a je potřeba je všechny zničit, než dopadnou na povrch. Zároveň Lexe Luthora převážejí do jiného vězení a Lois Laneová šéfuje svým novinám. A Clark? Clark se snaží v těch konkurenčních. Ukáže se, že Superman družice nepochytal všechny... Jednu nestihl... Ale tu evidentně zvádl někdo jiný... Někdo, kdo k tomu má dost síly a je tak rychlý, že ho nevidí ani sám Superman.

To je spousta informací během několika prvních stran. Navíc se ukáže, že ti, co shodili na Zemi družice, jsou pekelně dobře organizovaní. Jedná se o teroristickou organizaci, proti níž Al-Khaida vypadá jako parta batolat z pískoviště vyhazujících do vzduchu holčičkám bábovičky.

Příběh je spektakulární. Rychlý. Bombastický. Velkolepý. A máte problém zapamatovat si, kdo je kdo a co kdo chce a proč se to všechno děje a proč tak rychle. Hlavní linie jsou dvě: Supermanova reakce na to, že je na Zemi někdo, kdo je nejspíš stejně, ba možná více silný než on, a pak ještě boj proti terorismu, který je evidentně špatný a je potřeba jej potřít za každou cenu. Když přičteme epizodní roli Batmana působícího jako válečný analytik, měl by to být jeden z nejlepších Supermanových příběhů, které u nás vyšly.

A nejspíš tomu tak i bude. Ovšem pravdou zůstává, že zvláštní efekty jsou tak oslnivé, že příběh jako takový má jen málo příležitostí zasáhnout čtenáře na první čtení. Zatímco Soví tribunál je příběhem, který vás bude strašit celé dlouhé měsíce po přečtení, ze Supermana nespoutaného zůstane jen pár teček, které vypálily výbuchy všeho druhu do sítnice. A dobře. Ještě si budete pamatovat, že ještě větší osinou v zadku než Lex Luthor je nejspíš generál Lane, kterému se v The New 52 věnuje možná až moc prostoru.

Každopádně pokud budete tohoto Supermana kupovat někomu, kdo za sebou nemá mnoho superhrdinských kontaktáží, bude to trefa do černého. Pokud bude čtenáři komiksu pod 15 nezůstane u jediného čtení, dá se předpokádat, že se už při druhém listování komiksem do Snyderova podání zamiluje a nebude se moci dočkat druhého dílu. První kniha totiž honí příliš mnoho zajíců najednou a je evidentní, že Snyder potřebuje o poznání větší plochu než je jen jedna kniha, aby svůj příběh prokreslil do detailů. Neškodilo by ubrat flitrů a trochu zpomalit. Základní situace a její načrtnutí je zajímavé. Teď už by měla přijít ta dřina s detaily.