Agent Zero je Bond, jakého jsme ho vždycky chtěli mít

název knihyZero.

nakladatelstvíCREW s.r.o.

isbn vydání978-80-7449-286-0

Agent s šarmem britského Jamese Bonda, americké komiksové nakladatelství a český tvůrce, který dokázal téměř nemožné – prosadit se v něm na scénáristické pozici. Tahle směs tvoří recept na parádní špionážní příběh pro 21. století: zapomeňte na martini, Edward Zero má na starosti důležitější věci.

Napsat dnes příběh „agenta s povolením zabíjet“ tak, aby nabídl ještě něco zajímavého, není vůbec snadný úkol. Aleš Kot se nesnaží stavět pravidla žánru na hlavu a šíleně experimentovat, to by ho stejně nikam nedostalo. Místo toho bere, co má k dispozici, a vylepšuje to dotažením jednotlivých detailů. Prokresluje postavu svého agenta do nejmenších podrobností – od mládí ve výcvikovém táboře po jednotlivá rozhodnutí během misí. Nezastavuje se před explicitním násilím, které k věci patří i ve chvíli, kdy na sobě agenti mají drahá saka. A ano – přihazuje špetku sci-fi.

Všechny kouty komiksové kresby…

Výraznou pomocnou ruku podává Kotovi šestice ilustrátorů, z nichž každý si vzal na starost jednu kapitolu této knihy. Jejich výběr a vůbec rozhodnutí přistoupit k téhle vizuální diverzitě, bylo osvíceným rozhodnutím. Styl každého z autorů perfektně doplňuje scénář té které kapitoly, kniha přirozeně přechází od zeleno-oranžových pláten se „špinavou“ kresbou, znázorňující veškerou bídu chudinských čtvrtí Rio de Janeira, až po jednoduchou civilní kresbu, kde je to třeba.

… a všechny mise světa

Kot svůj příběh umisťuje lehce do budoucnosti, drží se ale v první polovině 21. století. Díky tomu se nacházíme v povědomém světě, snadném na orientaci, zároveň ale mohou například superpadouši vlastnit přístroje, o nichž ti reální dneska zatím jen vlhce sní. Tahle chutná kombinace vrcholí v rámcovém příběhu, odehrávajícím se v roce 2038. Ten na konci tohohle svazku přináší cliffhanger takových rozměrů, až je třeba zaspílat a vyrazit k branám nakladatelství Crew s požadavkem na pokračování.

Ani co se týče samotné postavy, nezůstáváme o nic ochuzeni. Správný agent musí být všestranný, a tak se podíváme do válečné zóny v pásmu Gazy, kde se Zero připlete mezi dva supervojáky, vrátíme se k jeho první misi ve věku nižším než raném, poznáme již zmíněnou špínu Rio de Janeira, či jemné nuance banketu největších světových zločinců. Kot se při tom neváhá nořit do hlubin Zerovy mysli a dodávat tak všem těm šíleným událostem punc uvěřitelnosti a syrovosti.

Splněné sny

Aleš Kot ve své první česky vydané knize dokazuje, že jestli to s ním takhle půjde dál, rozhodně ho zařadíme mezi slavné krajany, na něž jsme „tady doma“ po právu hrdí. Série o Edwardu Zerovi ho v Americe katapultovala mezi scénáristickou smetánku a zajistila mu místo v DC Comics i v Marvelu. Třeba tak jednou jeho jméno uvidíme i na plátnech kin. Ještě předtím by ale mohl zamířit na televizní obrazovky. Kot osobně by totiž měl napsat scénář k pilotnímu dílu seriálu založeného právě na sérii Zero.

Ta se letos v prosinci dostane k třináctému vydanému sešitu, z čehož se ve zde recenzované knize nachází prvních pět. Za předpokladu, že nás pánové v Crwi nenechají příliš dlouho netrpělivě čekat, a druhou knihu naservírují někdy počátkem příštího roku, mohl by se Zero rychle propracovat až k souběžnému soubornému vydávání v Čechách a v USA, což by bylo rozhodně velmi příjemné.

Pokud chcete u příběhu jednoho Čecha, který si splnil sny, a jeho drsného, leč spravedlivého agenta být, vyrazte si pro svůj výtisk Krize. Budete zadržovat dech, budete zatínat zuby. A budete si přát, aby se k nám z Ameriky dostávalo víc takových pecek. I kdybychom jí kvůli tomu museli nejdřív poskytnout další vlastní autory.