(Víc než) Deset komiksů, které byste neměli minout

S koncem roku se blíží bilancování a zároveň tipy na dárky pod stromeček. Ani u komiksů tuto kratochvíli pochopitelně nemůžeme vynechat. Deset komiksů uplynulého roku pro mámu, tátu, bratra i dědu naleznete v následujícím článku. S trochou štěstí připravíme něco pro sestru i sestřenici.

1. Lucie Lomová: Divoši

Komiks číslo jedna za rok 2011. Lucie Lomová je ostřílená komiksová matadorka a její poslední opus je přímo rodinným komiksem. Příběh českého cestovatele Friče a „jeho" indiána Čerwuiše odehrávající se na dvou kontinentech, ale zejména pak v Haškově Praze vychází z reálných lidských osudů minulého století. Pokud se chcete dozvědět o tomto podivuhodném příběhu, ale také o Češích, je tohle ideální kniha pro vás. Vydal Labyrint.

2. Ještě jsme ve válce, příběhy 20. století

Ústav pro studium totalitních režimů, Post Bellum a Argo společně připravili komiksovou antologii, která očima třinácti výtvarníků vypráví třináct lidských osudů poznamenaných fašistickou i komunistickou totalitou minulého století. Dech beroucí příběhy v zajímavém grafickém zpracování dělají z této knihy jeden z nejzásadnějších českých komiksových počinů vůbec. Mladší generaci přibližuje dějiny, té starší zase komiks jako dospělé médium. Samostatná recenze vyšla i na Knihožroutovi.

3. Incal

Jodorowski a Moebius. Legendární komiksoví tvůrci společně vytvořili jedinečný magicko-technologický vesmír Incalu, záhadného předmětu, který zničí nebo zachrání svět. Celý komiks s bravurním výtvarným zpracováním odkazuje na tarotové karty, v nichž leží klíč k celému příběhu plnému exotických planet, krajů i bytostí. Incal je jedno z nejzásadnějších komiksových děl v rámci evropského kontextu a je skvělé, že jej nakladatelství Crew vydalo v české mutaci.

4. Calvin a Hobbes

Komiksové stripy, které se tváři jako zábava pro děti, ale ve skutečnosti se u nich zasměje celá rodina. Nakladatelství Crew již vydalo čtyři knihy a zatímco Garfielda s jeho více než třiceti sešity není třeba představovat, Calvin a Hobbes stále ještě nezdomácněli. Jedná se o zlobivého kluka s více než bujnou fantazií a jeho tygra. Dospělí vidí Hobbese jako plyšovou hračku, ale Calvin ví svoje. Hobbes není jen hrouda plyše, ale někdy až přemoudřelý tygr, který nezkazí žádnou legraci. Pokud je neznáte, musíte to rychle napravit! Recenzi na dva svazky ze série jsme již přinesli v minulosti.

5. Omnibus Maska

Nakladatelství BB/art se dalo na masové vydávání komiksů nakladatelství Dark Horse. Patří sem Vetřelci, Predátoři, ale také třeba Indiana Jones, Star Wars a v neposlední řadě také Maska. Tu si budete pamatovat nejspíše ze stejnojmenného filmu s Jimem Carrym v hlavní roli. Komiks je pochopitelně lepší a celý příběh má podstatně chmurnější stíny (i když je dost a dost praštěný, abyste se u něj dobře bavili).

6. Daredevil a Captain America

BB/art vydává i sebrané spisy komiksů vydavatelství Marvel. Z nich jsou zásadní tituly Daredevil Bryana Michaela Bendise a Captain America Eda Brubakera patří k tomu nejlepšímu ze superhrdinského komiksu, co se na od začátku 21. století objevilo. Klasické postavy v novém podání jsou o poznání méně úžasné a mají až nad hlavu velmi hmatatelných problémů. Více než superschopnostmi se musí ohánět argumenty a učí se kličkovat nejen mezi kulkami, ale i v právní džungli. Daredevil to má dobré, v civilu je právník (což z něj činí nejoblíbenějšího advokáta na světě - i když to není tak těžké). Zato Captainovi Amerikovi, který se době nepřizpůsobuje tak snadno, půjde o krk. O Daredevilovi i o Captain America jsme přinesli samostatné recenze již dříve.

7. Peanuts - Můj ty smutku

Naprostá stripová klasika, která u nás nezaslouženě stále ještě nedosáhla věhlasu. Charles. M. Schulz vytvořil nejen psa Snoopyho, ale i jeho pána Charlieho Browna a jeho kamarády. Společně žijí kdesi v Americe a zažívají všední a nesmírně melancholické příhody. Čerstvý díl se jmenuje Můj ty smutku a dokonale vystihuje Schulzův vesmír. Čtěte pouze v dobrém rozpoložení, i když se jedná o kouzelný komiks, je trochu depresívní. Pokud je na vás smutek až moc, pořiďte si předchozí knihu Snoopy o lásce. Není o nic veselejší, ale je růžová. Vydává Albatros Plus.

8. Gaiman: Sandman: Blahovolné

Legendární komiks Neila Gaimana se dočkal i v češtině svého vyvrcholení. Devátá z desíti knih obsahuje rozuzlení celé série (desátá je epilogem a povysvětlením) a Morfeus, pán snů, se v ní setkává se svým osudem, k němuž neodvratně směřoval po celé magické vyprávění svého stvořitele Gaimana. Až zde se ukáže, jak složitá celá série je. Přinutí vás přečíst si celého Sandmana znovu, a to není rozhodně na škodu! Budou svátky a dost času!

9. Lucifer: Flirtování se zatracenými

Sandmanovým pohrobkem je Lucifer. Světlonoš, pán pekel to v pekle zabalí, dá Sandmanovi klíče od brány a jde do důchodu. V češtině vydal Netopejr konečně třetí knihu s názvem Flirtování se zatracenými. Komiks není přímo o Luciferovi, podobně jako nebývají všechny díly Sandmana pouze o titulní postavě. Mike Carey zachází v mystice ještě hlouběji než Neil Gaiman a jeho svět působí o poznání sevřeněji. Místy Lucifer překonává i svého předchůdce.

10. Plačící drak: Crying Freeman

Nakonec doporučíme trochu exotiky. Japonská manga u nás vychází zcela nově, konečně jsme se dočkali. Před vánoci vyšel druhý díl Plačícího draka, příběhu Jó Hinomury, Japonského umělce, který se shodou okolností stane zabijákem čínského klanu Sto osm draků. Masivní ságu napsal legendární Kazuo Koie, který je považován za velmistra žánru. Komiks vyniká důrazem na emotivní stránku vyprávění a na českém komiksovém trhu je skutečně něčím osvěžujícím.